Biff stroganoff

Visste ni att en traditionell biff stroganoff från början serverades med kokt potatis? Jag föredrar dock att använda ris, i detta fall tycker jag att vitt ris passar bäst. Gör jag korv stroganoff brukar jag dock använda brunt ris..

Tips när man bryner kött: se till att stekpannan verkligen är tillräckligt varm! Nej, tillräckligt het är ett mer passande ord..
Jag brukade nämligen ha lite problem med att få till just köttet, av någon anledning brukade det smaka lite som lever. Ingen hit direkt..
Mamma hade dock en lösning, utbildad kock som hon är. Hon frågade exakt hur jag stekte köttet och kom fram till att jag använde för svag värme och att jag hade för mycket kött i pannan samtidigt. När man bryner kött på rätt sätt ska det inte läcka ut någon gråaktig sörja ur köttet. Nu när jag följer hennes anvisningar så blir köttet hur bra som helst, tack mamma!

2 portioner

300g nötkött (grytbitar passar utmärkt)
1 gul lök
1 msk tomatpuré
1 dl vatten
1/2 tärning köttbuljong
2 dl creme fraiche
1/2 msk fransk senap
salt
malen vitpeppar

vitt ris

Strimla nötköttet och bryn det i en stekpanna.
Hacka löken och stek den i en gryta eller stekpanna med höga kanter. Tillsätt köttet. Rör ner tomatpurén och häll i vattnet. Smula ner buljongen. Koka i ca 15 min. Blanda i creme fraiche och senap. Koka i 5 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera med kokt ris och saltgurka.


Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback