Ett mystiskt kort kom med posten

Igår fick jag post, det sker inte speciellt ofta. Speciellt inte post som kommer från Belgien. Oftast är det någon myndighet i Sverige som vill göra sig påmind.
Men igår var det kommunen här i Deinze som ville påkalla min uppmärksamhet. Och jag är orolig..
Tänk att ett tråkigt litet "vykort" kan skapa sådana olustkänslor. Jag var tämligen paralyserad igår.

Texten var på holländska så först försökte jag översätta det som stod med hjälp av Google Translate. Det gick sådär halvbra. Jag förstod i alla fall att jag och Gerd är kallade till någon ansvarig för immigrationsfrågor. Antagligen samma kvinna vi träffat förut.

När Gerd kom hem fick han översätta texten ordentligt. Och vad det handlade om var alltså en kallelse till oss båda om att infinna oss på sagda immigrationskontor så snart som möjligt. Anledningen? Tydligen ska det finnas ett beslut om min ansökan om uppehållstillstånd!

Varför är jag inte glad då?
Jo, det har ju gått för snabbt! Jag lämnade ju in de sista av de begärda papperna i lördags. Då skulle de först skickas till Bryssel. Sedan när de i Bryssel fattat beslut skulle jag bli kallad till kontoret här i Deinze igen. Jag har blivit tillsagt att det kan ta ett antal månader. Om nu beslutet redan är taget tog det typ 1-2 dagar. Det stämmer inte! Hur kan det ha gått så fort?!
Kortet jag fick var daterat 10/8-10 och de sista papperna lämnades in i lördags 7/8-10. Säg att kvinnan skickade iväg papperna samma dag hon fick dem, då skulle de kunna varit framme i Bryssel i måndags (ja, här i Belgien hämtas post i brevlådorna måndag-lördag). Så då skulle alltså de ansvariga i Bryssel fattat beslut på ett par timmar och sedan skickat tillbaka papperna till Deinze med vändande post. Eller kanske att de bara hörde av sig direkt till kvinnan som är ansvarig här?
I vilket fall som helst, vem har hört talas om byråkrati som arbetar så snabbt?!
Inte jag heller..

Så nu är jag nästan nedklubbad av alla onda aningar och domedagstankar. Jag kan inte skaka av mig känslan av att något gått på tok.
Att jag inte får stanna..


Kommentarer
Postat av: Lisa S

Hoppas du får stanna! Håller tummarna för det! Kram!

2010-08-13 @ 16:56:06
Postat av: ayla

hoppas verkligen att dom bara satt nytt rekord i snabbhet hos byråkrater!!

2010-08-13 @ 19:22:53

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback