Potatis- och purjolökssoppa

Det här är min absoluta favoritsoppa!
Förut brukade jag göra den utan grädde men någonstans på vägen upptäckte jag hur löjligt gott det var! Jag brukar använda mig av ganska fet grädde, aldrig med mindre än 15% fett, helst ska det vara över 30%. Finns faktiskt en rimlig anledning: soppan kan skära sig annars! Jo, det är sant! Och vem vill ha en soppa med små klumpar av fett? Jag vet inte om det beror på att purjolöken kan vara lite sur, något annat kan jag inte tänka mig. Man kan ju alltid reda soppan med lite vetemjöl om man nu verkligen vill dra ned på fettet. Jag tycker dock inte att det blir lika gott. Eller så kan man ju köra helt utan grädde!

4 portioner

4 stora potatisar
1 stor purjolök
1 tärning grönsaksbuljong
7 dl vatten
2 dl grädde
örtsalt
malen vitpeppar

Rensa och skölj purjolöken. hacka den i lagom stora bitar, beroende på vad man gillar. Fräs i en gryta med lite margarin eller olja. Skala och tärna potatisen. Blanda med purjolöken. Tillsätt vattnet och buljongtärningen.
Låt soppan koka tills potatisen är mjuk, tiden beror på hur stora potatistärningarna är och vilken typ av potatis man använder.
Blanda i grädden och smaka av med örtsalt och vitpeppar.
Soppan behöver inte koka upp efter man tillsatt grädden, det räcker med att låta den sjuda lite. Om man vill kan man mixa soppan innan servering.


Servera gärna med lite vitt bröd, med vallmofrön på!

Kommentarer
Postat av: din favorit flata från norr

wtf! GIEF NOAWS! du får skicka med posten nicka

2010-08-03 @ 09:48:23
Postat av: Mina

Haha! Jag tänkte på dig medan jag lagade den, om det kan vara till någon tröst för dig? ;P

2010-08-03 @ 10:56:05

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback