Spagetti och köttfärssås

Det här är en väldigt matig köttfärssås. Den går bra att använda till lasagne bolognese och på till exempel pizza. Fast utan någon grädde i. Det är klart att den kan serveras utan grädde till spagetti med, dock kan det i sådana fall vara idé att tillsätta lite vatten. Men det är så himla gott med grädde tycker jag så när jag gör spagetti och köttfärssås har jag alltid i lite!



4 portioner

200g nötfärs
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 liten röd paprika
1 stor morot
1 dl röda linser
1 msk tomatpuré
(1 tsk sambal oelek)
1 tsk soya
400g krossade tomater (med basilika)
1/2 tärning grönsaksbuljong
1/2 tärning köttbuljong
1-2 tsk basilika
2 dl grädde
örtsalt
svartpeppar

Spagetti


Koka linserna efter anvisning på förpackningen.
Hacka löken och vitlöken. Stek dem i lite fett. Häll över på ett fat så länge.
Stek köttfärsen. Blanda i tomatpuré, soya och ev. sambal oelek.
Riv moroten och hacka paprikan.
Blanda ner lök, grönsaker och de kokta linserna i köttfärsen. Tillsätt buljongtärningarna och de krossade tomaterna. Späd ev. med lite vatten. Låt koka i 10min. Rör ner grädden. Tillsätt basilika. Smaka av med örtsalt och svartpeppar.

Koka spagettin enligt instruktionerna på paketet. Jag brukar alltid koka min pasta med örtsaltat vatten. Eller med en tärning grönsaksbuljong. Ger väldigt god smak!


Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback