Oj, jag glömde ju...

..bort att berätta att jag varit och träffat de lokala myndigheterna för att skrivas in här i Deinze, och för att få Belgiskt uppehållstillstånd!

Jag och Gerd knatade iväg till kommunkontoret redan i torsdags. Kan inte fatta att jag glömt berätta om det..

Först så skulle jag vilja påpeka hur utanför jag kände mig.
För det var ingen som pratade med mig. kvinnan bakom skrivbordet pratade nästan uteslutande med Gerd. På nederländska. och Gerd var ju inte direkt inställde på att översätta åt mig. Han brukar vara dålig på det, om jag inte rakt ut ber honom om det. Vilket blir väldigt tjatigt i längden. Därför känner jag mig ganska ofta lite utanför...

Hur som helst, vad kommunkvinnan berättade för Gerd var följande:
Nu när jag ansökt om att skrivas in kommer de först och främst skicka ut en polis som ska komma hem hit och se att jag verkligen bor här. Sådana är reglerna för alla som byter bostadsadress här i Belgien, inte bara de som invandrar. Denna polis kommer komma hit om ca 4 veckor. Löjligt lång tid kan man tycka. Men det är inget att göra något åt!
Så, när polisen väl konstaterat att jag faktiskt bor här får jag och Gerd komma tillbaka till kommunkontoret och lägga fram bevis på att vi varit tillsammans tillräckligt länge och att vi träffats tillräckligt ofta. Det blir att lämna över biljetter och kvitton på flyg- och tågresor. Och även utdrag från mejl vi skrivit till varandra. Jag hoppas verkligen att de dokument vi har räcker!
Redan när vi var där första gången tog hon kopior på mitt personbevis (med apostille), mitt ID-kort och mitt svenska sjukförsäkringskort.

När kommunen väl fått in alla papper de behöver kommer de skicka allt till Bryssel. Där kommer det bestämmas om jag får uppehållstillstånd (som gäller i 5år). Den processen kan ta drygt 6 månader.
Kul.. Verkligen..


Kommentarer
Postat av: Linn

hej gumman!! vad bra att ni kom fram välbehållna och allt! hoppas att resan gick bra och att ni kommer i ordning snart. du får JÄTTEGÄRNA komma med lite tips och råd för jag tror att mitt röksug kommer att vinna över min vilja annars, vilket den redan håller på att göra men jag ska limma fast händerna i soffan! Längtar efter att få se bilder från belgien! =) PUSS!

2010-07-05 @ 20:27:31
URL: http://bully.webblogg.se/

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback