Lat dag.

Idag stannar jag inomhus och vårdar mina myggbett och min brända hud. Ajaj, sol vara farlig.. Funderar på om jag ska investera in en sådan där solskyddskräm som blockerar helt. Jag blir ju aldrig jämt brun över kroppen.. Lika bra att köra med den bleka stilen..

Något annat jag funderar över är om jag borde ta mitt lilla personbevis och hitta en "notarius publicus" och få en liten apostille. Det är lite förvirrat med förklaringarna angående vad för stämplar jag egentligen behöver. Trodde det gick att fixa på ambassaden i Bryssel men det verkar som om en apostille ska utfärdas i landet dokumentet kommer ifrån.
I Sverige kan man bara få en sådan där apostille från en notarius publicus, står det på Brysselambassadens hemsida i alla fall. Jag och Karro har ju faktiskt redan ringt till en advokatfirma här i Örebro som har uppdrag som just notarius publicus. Vad som förvirrar mig är att den kvinna i Belgien som Gerd pratade med (någon typ av myndighetsarbetare som visste precis vilka dokument de vill ha av mig och vilka stämplar) beskrev den rätta stämpeln som "stor och rektangulär". Jaha, den advokatbyrå Karro ringde till hade bara ganska små, runda stämplar.
Alltså, vad jag lärt mig till så har stämpelns form och storlek ingen betydelse. Något med Haagkonventionen från 1961. Äsch läs själva om intresset finns på ambassadens sida om apostiller. Kom gärna med åsikter och förslag om hur jag ska göra..

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback