Handlar civilisationer bara om krig, eller?



OJ, vilken allvarlig titel! Dock handlar det faktiskt bara om ett datorspel! Nämligen Sid Meier's Civilization V som släpptes i fredags.
Jag har spelat nästan oavbrutet sedan jag laddade ner spelet över Stream och jag är inte så fruktansvärt imponerad. Ganska besviken faktiskt!
Det verkar vara sjukt svårt att vinna utan att ta död på alla andra civilisationer.
Snabbfakta för de som inte känner till Civilazation-spelen: detta är ett strategispel där du splear som en känd ledare från värdhistorien. Du börjar i forntiden (3000 f.kr) och håller på en liten bit in i framtiden (2050 e.Kr). Du kan antingen spela mot andra ledare styrda av datorn eller så kan du spela mot andra ledar som styrs av människor.
Hur vinner man då? Jo, det finns lite olika sätt. Den simplaste segern är att ha högs poäng när man når 2050. Sedan kan man även vinna genom att bli diplomatisk världsledare (diplomatisk seger), genom att uppnå ett visst kulturellt mål (kulturell seger), att vara först ut i rymden (vetenskaplig seger) och sist men inte minst: att spöa skiten ur alla motspelare (dominansseger). I Civilization IV fanns ytterligare ett sätt att vinna men det spelar inte så stor roll här. Vad som spelar roll är att i den tidigare versionen kunde man gå genom historien utan att kriga och ändå vinna de flesta typer segrar. Verkar vara MYCKET svårare att åstadkomma samma sak i Civilization V, även på en av de lättaste svårighetsnivåerna..
Det gillas inte av mig, som tycker det är skittråkigt att hålla på och kriga och bli förolämpad av de andra ledarna. Nu spelar jag enbart mot datorn och det är just för att jag vill undvika att spela mot riktiga människor då de har en tendens alltid vilja vara våldsamma och jävliga så fort de kan sitta skyddade bakom en datormonitor! Men nu har jag försök ett antal gånger att vinna ett spel genom en kulturell seger, det är fan omöjligt! Jag kan ju bara glömma vinna en vetenskaplig eller en diplomatisk seger, vad det verkar..
Måste jag verkligen börja lusläsa internetforum för att hitta en passande strategi för att vinna en seger på nybörjarnivån?!?
Hela grejen får mig att känna mig superkorkad och ganska så värdelös..

Känns inte kul alls, det här, jag pungade för fan ut närmare 5oo kronor för det här spelet! Ville jag endast spöa skiten ur mina motståndare om och om igen finns det ju miljoner spel att välja mellan, som är bra mycket billigare!
Det spelar ingen roll hur bra grafiken är, eller hur lyriska kritikerna är, än så länge är spelet verkligen inte värt så mycket pengar!

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback