Första lektionen avklarad!

Eller ja, idag skulle ju mest handla om information. Men ärligt talat tycke jag att informationen var väldigt kort, dock inga konstigheter så jag har inget att klaga på. Resten av förmiddagen ägnade vi oss åt att snacka holländska. Vi fick helt enkelt lära oss att presentera oss själva. Typ: "jag heter..", "jag bor i..", "jag kommer från.." osv.. Det gick riktigt bra faktiskt. Vår lärare är riktigt söt och väldigt duktig på att förmedla språket, för hon undervisar oss ju på holländska..
Jag vet inte varför, men hon valde ut mig som den första att få prova på att presentera mig, om och om igen. Alltså, jag fick äran att göra bort mig föst! Fast så illa var det inte, inte alls. Jag kände inte speciellt mycket press och de andra deltagarna skrattade ju inte åt mig..
Hm, när jag tänker efter kan jag nog förstå varför jag blev utvald. Jag var nog den som fattade galoppen först, alltså, jag förstod genast vad det var hon ville att vi skulle göra. Så då kunde de andra apa efter mig =)
Eller så kanske det bara var att jag stack ut ur mängden och hennes ögon fastnade på mig. Jag har ju en ganska iögonfallande stil, när jag vill..


Dressed for success? Eller ja, min kläder syns ju inte direkt.. De röda läpparna syns
desto bättre!


Så, hur verkar mina kurskamrater vara? Det är en härlig blandning av nationaliteter! En man och en kvinna från Marocko, en man från Egypten och från Tunisien. Sedan ännu en arabisktalande man, frän Libanon.
Vad mer? En kvinna från Italien. En man från Kina och en man från England.
Sedan har vi en portugisisk kvinna, som talar tyska men inte portugisiska och en brasilianska som talar portugisiska. Och en man från Schweiz, som talar tyska och en hel del holländska, jag undrar om inte han kommer flytta över till fortsättningskursen..
Jobbigast kommer nog den stackars kinesen att ha det. Han kunde inte alls hänga med oss andra. Hemskt uttal och inte kunde han få med alla orden i meningarna hur många gånger läraren än upprepade dem. Den stackars mannen verkade riktigt pressad och efter fikarasten slapp han ge sig på några fler meningar. Jag undrar verkligen om han kommer fullfölja kursen. Verkar som om han skulle behöva mycket mer hjälp och stöd än vad han kan få i vår klass.. Kinesiska skiljer sig ju också ofantligt mycket från holländska, eller vilket västerländskt språk som helst.
Jaja, vi får se hur det går! Imorgon börjar den riktiga undervisningen och då får vi våra böcker! Ska bli riktigt spännande.. Tydligen medföljer en CD med boken, så att man kan träna hemma!


Så här glad var jag över klubban jag fick av Gerd när vi var och shoppade lite igår..

Kommentarer
Postat av: ayla

låter ju verkligen roligt detdär syrran!! ja tror du kommer klara dig bra på kursen! fin klubba har du fått åxå!

2010-09-01 @ 19:28:55

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback