Meh

Idag har det varit skola igen. Men ännu inget besked om hur det gick på provet för en vecka sedan. Kom igen nu, Katrijn (vår lärarinna)!
Det var ju inte direkt ett stort test, nog borde hon haft tid att rätta dem? Nåja, jag får väl fråga henne imorgon.
Jag fick en hel del i läxa tills imorgon. Öva på klockslag, siffror i allmänhet och sedan ska jag visst lyssna på cd:n som följer med läroboken och fylla i lite övningar. Typiskt, vi får visst alltid mer läxor på onsdagarna, som ska vara klara tills torsdagslektionen än vad vi får på torsdagarna, när vi har en hel vecka på oss tills nästa lektion..
Nu gnäller jag lite väl mycket, jag vet!
En lustig detalj från dagens lektion: hur man uttalar 'uur'. 'Uur' betyder klockslag, typ. Enklast är det nog att jämföra med engelskans "o'clock". Med andra ord; en heltimme. Så klockan ett (kl.1) blir alltså een uur (förkortat 1u). Nu till det roliga. Uttalet är väldigt viktigt i det här fallet. 'Uur' utalas med ett långt och fint 'u', inte så svårt för någon med svenska som modersmål.
Vissa i klassen hade dock problem med det korrekta uttalet och sade istället 'o' eller 'å'. Varför är det så illa då? Jo, då låter det nämligen väldigt likt ordet 'hoer'. 'Hoer' betyder 'hora', knappast en förväxling man vill göra när någon frågar vad klockan är!
Nog med språklektioner för idag!

Vad har jag mer pysslat med? Jag har varit och handlat lite. Det går bättre och bättre faktiskt. I början var jag väldigt nervös och tyst som en mus, jag brydde mig aldrig om att pilla med de mindre valörerna utan betalade helst med sedlar för att undvika att behöva prata. Nu går jag mitt bästa för att få till jämna pengar och än så länge har jag klarat det utan missöden. Jag kan till och med haspla ur mig en hälsning och ett tack!

Vad handlade jag då? Det blev bland annat lite nya nagelack. Dett finns en butikskedja här i Belgien som heter Hema, jag tror kedjan är från Holland. De har ett blandat utbud, vilket är typiskt för Belgien. Där kan man köpa kläder, accessoarer, leksaker smink, hygienprodukter, godis och kakor. Med mera. En salig bladning med andra ord! Mest har de varor av det egna märket 'Hema'. Nagellacken jag köper där är superbra, och löjligt billiga! Faktiskt är allt deras smink billigt, och av överraskande hög kvalité..



De kostar bara €2.99/st. Det blir lite under 30kr/st omvandlat till svenska pengar.
Och lacket sitter perfekt i minst 5 dagar. Snacka om prisvärt..

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback