Party party idag

Idag var det så dags för språkkurs igen. Jag har verkligen övat på att ställa frågor på holländska och idag när vår lärare bad mig fråga en av de andra i kursen klarade jag det galant, två gånger om! Så den blockeringen har jag kommit över..
Vi fick även påfyllning i gruppen, två italienare och en kvinna från Afrika. Vilket land afrikanskan är från är jag lite osäker på, tror hon sade 'Togo', men det landet är obekant för mig. Jag är en anings osäker på om jag ens placerat henne i rätt världsdel. Pinsamt!
En annan deltagare i kursen har flyttat upp en nivå och den stackars kinesen har lika mycket problem som förra veckan..

Så vad var det för party party idag då? JO, efter kursen drog jag, engelsmannen och kvinnan från Portugal som inte talar portugisiska utan tyska upp på stan. Jag köpte mig ett paraply. Jag upptäckte nämligen i morse att jag inte hade något paraply längre, och självklart har det regnat hela dagen..
Efter shoppingen hamnade vi på en bar, engelsmannen bjöd på ett par öl. Att dricka alkohol vid lunchtid, det är något jag inte är van vid och jag blev lite berusad, faktiskt.
Vi hade det riktigt trevlig, blev mycket prat och skratt. Sedan var portugisiskan tvungen att gå och baren stängde. Jo, just denna bar öppnar riktigt tidigt vissa dagar i veckan, redan vid 8 på morgonen tror jag, eller kanske ännu tidigare. Så då stänger de efter lunch.
Engelsmannen drog iväg mig till en annan bar. Ett litet, intimt ställe som i princip bara har stamgäster. Det ligger inte alls långtifrån vår lägenhet men jag och Gerd har faktiskt aldrig varit på någon krogrunda här i Deinze så jag har noll koll.
Engelsmannen, som bor i Astene (en by utanför Deinze), verkar känna till varenda bar häromkring. Han känner även de flesta stammisarna. I klassrummet går det väl sådär med hans holländska men runt om på barerna kan han snacka hur mycket som helst, för då pratas det dialekt och den har han lärt sig riktigt bra.
Han fortsatte bjuda på öl även på bar nummer två. Jag fick i mig ett par glas till.. Och jag var riktigt populär bland de få gästerna som var där, stammisar allihopa. Det var riktigt kul, jag vågade mig på att prata en del holländska men mest blev det engelska. Var speciellt en man som stötte ganska hårt på mig, men på ett vänligt sätt. Inga närmanden och inget tafsande. Han hade visst opererats för strupcancer och hade ett hål i halsen han var tvungen att hålla för med fingrarna för att kunna prata. Han hade en riktigt pipig röst och jag hade lite problem med att höra vad han sade. Men det var ändå trevligt!
Tror att jag hade en fyra öl sammanlagt och jag blev rejält dragen, så då var det dags att gå hem och vila lite. Jag slocknade direkt och vaknade först när Gerd kom hem två timmar senare...

Visst hade jag det trevligt men detta kommer inte bli en vana. Jovisst, att hänga på en bar eller två är inte helt fel men näst gång blir det nog alkoholfritt. Någon måtta får det vara!


Idag blev det glasögon, känner fortfarande av förkylningen lite så jag vilar ögonen
från linserna
.

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback