Dags att sätta sig i skolbänken igen!

I morse var jag och Gerd iväg till socialkontoret för att se om vi kunde anmäla mig till någon språkkurs i holländska. Jag fick träffa två riktigt trevliga tjejer, en som har hand om inskrivningen till språkkurserna och en som har han om anmälningar till immigrations- och kulturkurserna.
Just nu är jag bara intresserad av att läsa språket. Jag fick genomföra ett lustigt test för att se vilken typ av språkkurs som passar mig bäst. Det var ett häfte med uppgifter som helt gick ut på att se sammanhang och fortsättningar på ord och figurer. Jag hade full pott så jag antar att kursen jag är anmäld till är riktad till de personer som kan tänka logiskt.
Kanske jag skulle ha missat ett par uppgifter med flit? Då hade jag kanske kommit undan med en långsammare och mer pedagogisk kurs.. För jag känner redan av en stark prestationsångest!


Jag pyntade till mig extra noga innan mötet. Tänk vad lite smink kan göra för själv-
förtroendet!


Jag känner en stark oro när jag tänker på att jag måste traska iväg på egen hand till skolan på tisdag för att skriva in mig. Och sedan är kursstarten på onsdag. Jag tycker sådant här är jättejobbigt. Det blir mycket rädsla: jag är rädd för att inte hitta, inte komma i tid, inte hitta rätt person. Jag är rädd för att ingen kommer gilla mig, att jag kommer vara sämst. Jag är speciellt rädd för att jag kommer misslyckas!
Kursen börjar som sagt nästa vecka, 1/9, och håller på tills i januari 2011. Det är två tillfällen i veckan, onsdag och torsdag, från kl. 09.00 till kl. 11.30. Jag hoppas att jag orkar med det. Eller, jag är ganska säker på att jag orkar med det tempot. Annars ska jag kunna byta till en kurs som bara har lektioner en gång i veckan. Men då tar också kursen dubbelt så lång tid..
Det är inte direkt gratis att ta denna kurs, jag får punga ut med €60 för undervisningen och €20 för kurslitteraturen.. Jag känner extra mycket press eftersom kursen faktiskt kostar en del, då vill jag verkligen inte misslyckas!
Vi får helt enkelt se hur det går..

För att lätta lite på min ångest drog jag och Gerd iväg och shoppade lite efter mötet. Vi var iväg och handlade lite mer växter till balkongen. Idag är en ganska ruggig och höstlik dag så vad kunde passa bättre än att köpa lite fin ljung?!


Ha! På bilden ser det nästan ut som om solen skiner. Men det regnade faktiskt
ganska mycket medan jag höll på och planterade
..


Två lådor ljung..

Kommentarer
Postat av: Evie

Ahh men två gånger i veckan är nog bättre än en, så hinner du inte glömma en massa mellan gångerna heller :) språk är ju färskvara! Och bara du har grunderna så är det ju bara att börja läsa och försöka prata lite.. Fast i holland var de luriga i affärer bla.. jag försökte mitt bästa men så fort de fattade att jag inte pratar så där enormy mycket nederländska så utbrast de "aha! engels" och började prata engelska :p

2010-08-26 @ 12:49:32
URL: http://evieastrom.wordpress.com

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback