Gentse feesten 2010

Ja, nu har den stora gatufestivalen dragit igång i Gent! 10 dagar och nätter med part party!
Allt händer i Gents stadskärna; det finns ett litet nöjesfält, några få marknadsstånd och en jävla massa uteserveringar och öltält! Öltält kanske är fel benämning? Serveras ju annat än öl med.. Och javisst, det får jag inte glömma: en massa mat av varierande, dålig kvalitet som kan få vem som helst att hamna på dasset.. Kanske därför det finns så många extratoaletter utsatta. Och pissoarer! Pissoarerna är inte ens hytter. De bara står där, ute i det öppna.. Fast det är ju fortfarande bättre än att ha alla fulla karlar pissande på husväggarna (om man har tur..)
vad mer? Jo, gratis underhållning såklart! Det finns massor med gatuartister. Och scener av varierande storlekar uppställda lite varstans..

Jag och Gerd var där igår kväll, vilket också råkade vara första dagen av festivalen. Det var ordentligt drag, massor av underhållning och massor av människor!
Vi hittade snabbt den roligaste gatuartisten, en kille från Australien som körde utbrytartrick. Han var grymt roligt, speciellt när byxorna åkte av. Är inte säker på om det var en del av showen. Men roligt var det!

Vad mer?
Jo, vi hamnade mitt i en konsert med ett reggae- och skaband, tyvärr fick jag inte tag på vad bandet hette. Bra var de i alla fall. Och mitt under uppträdandet kravlade en av människorna ur publiken upp på scenen. Han fick låna micken av sångaren och han fortsatte sjunga låten. Killen var riktigt duktig och det var grymt kul att se!

Överlag verkade musikunderhållningen på scenerna hålla sig till reggae och jazziga akter. Det var riktigt bra gung..

Lite bilder från spektaklet:


Så söt gatuartist!


Den australienske utbrytarkungen..


..råkar dra av sig byxorna!


The noose is loose! Finns faktiskt en historia bakom snarorna:För länge sedan blev
en kung lite sur på invånarna i Gent och tvingade några av dem att knalla omkring i
staden iförda nattsärkar och en snara runt halsen. Lär mer om det här


Smoutebollen. Friterade degbollar, med samma typ av smet man
gör munkar av. Sedan lite florsocker på toppen. Grymt gott!


Bollarna serveras väldigt varma. Men oj, vad mums de är!


Gerd fånar sig vid ån..


Ja, i Belgien kan man lugnt ta en öl fast man ska köra bil..


Reggae! Tyvärr vet jag inte vad bandet som spelar heter..


Det syns lite dåligt, men grabben som håller i micken kravlade sig helt enkelt upp ur
publikhavet och fick sjunga lite. Grymt kul var det. Han kallade sig visst för 'Pete'..


En spännande (och dyr!) drink. Den såldes i plastklot och innehöll apelsinsaft, nån typ
av alkohol och lite annat som jag inte riktigt kunde namnsätta. Den var hur som helst
smaskens!


Alltså, det här med att vara sin egen fotograf är inte helt enkelt..

Jag och Gerd ska tillbaka till festivalen åtminstone en gång till, tillsammans med Gerds syster Herlinde och hennes man Jelle.
Kanske blir det även en tredje gång, då tillsammans med ett par vänner till Gerd. Så det kommer nog komma fler inlägg om Gentse feesten!

Kommentarer
Postat av: Susanna

Ser kul ut! Och du ser strålande ut, du verkar trivas :) Hoppas allt går bra för er, att du börjar komma iordning och vänja dig vid ditt nya land. Kul att följa dig här på bloggen!

Kramar

2010-07-18 @ 12:13:55
Postat av: Mina

Vad trevlig att få en kommentar från dig, Susanna!

Och tack för komplimangen! Ja, jag har kommit i ordning ganska väl men jag har inte helt vant mig vid tanken på att jag faktiskt bor här permanent nu..

Kramar tillbaks

2010-07-18 @ 21:12:35

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback