Ingen bra start på veckan

Ja, nu kommer det mer gnäll..
Solbränna på ryggen fortsätter att svida som bara fan. Blir att stanna inne idag med..

Och nu har mitt eksem i ansiktet blossat upp igen. Det sitter runt ena näsvingen och ner mot läppen. Rodnad, blåsor, flagor och små småsprickor. You name it!
Gör ganska ont när jag rör musklerna i ansiktet. Huden stramar och sprickorna blir större. Och jag som knappt har någon cortison kvar!
Jag köpte en receptfri steriodkräm på apoteket här i närheten. Men den är inte stark nog, inte i närheten.
Och det är inte helt enkelt för mig att träffa en doktor. Jag behöver Gerds hjälp, både att ringa och sedan att besöka läkaren om jag få en tid. Jag skriver OM jag får en tid. Mitt eksem kan knappast kallas akut och som läget är nu kanske jag inte har rätt till vård på samma villkor som medborgarna i Belgien..
Innan jag få uppehållstillståndet fixat så har jag inte så värst många lagliga rättigheter, bara de som vilken turist som helst har. Här i Belgien ser sjukförsäkringen annorlunda ut än den i Sverige. Här får man betala hela kostnaden för sjukvård, sedan får man det mesta av pengarna tillbaka från sjukförsäkringen.
Som medborgare i ett annat EU-land har jag rätt till samma vård som medborgarna i Belgien OM jag kan bevisa att jag är sjukförsäkrad i mitt hemland. Grejen är ju den att jag ju inte har ett hemland längre. Visst, jag är svensk medborgare men jag är inte längre folkbokförd i Sverige och därför är jag tekniskt sett inte längre försäkrad där (vissa undantag finns ju, som att man kan få sjuk- och aktivitetsersättning och pension). Jag är inte folkbokförd någonstans i dagsläget.
Därför tror jag att en läkare här i Belgien faktiskt kan neka mig vård om mitt fall inte är akut..
Men om det fortsätter så här måste jag försöka att få medicin på något sätt! Det jobbiga är ju att Gerd måste ta ledigt från jobbet och följa med mig. Och betala för kalaset!

Inga muntra miner hos mig idag..

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback