Absolut inget med flytten att göra!

Jag skulle vilja tipas om en musikvideo. Den har absolut inget att göra med min bloggs syfte. Men den påverkar mig väldigt stark.
Artisten kallas M.I.A och låten till videon heter Born Free.
Det är ingen superny video det här, den har skvalpat runt  "Intern-nätet" (internet, för de som inte fattade skämtet.. XD) ett tag.
Ingen idé att leta på Youtube, kära vänner! Den är bannad där. Även andra siter har tagit bort den. Den är nämligen väldigt realistisk och otäck. Och den visar på saker vi helst vill låtsas om inte finns.

Anledningarna till att den upprör är många. Människor reagera på den utifrån sina egna tolkningar. Dett finns många moment i videon man kan reagera emot. Vissa tycker det visas för mycket nakenhet. Vissa gillar inte att se amerikanska polis- och instatsuniformer användas. Andra gillar inte det detaljerade våldet. Finns många orsaker till att videon orsakat rabalder..

Jag tycker att videon är väldigt bra. Otäck och störande, javisst, men den ger en tankeställare. Det som jag ser klarast i videon är budskapet att det på något vis är okej att inte respektera en persons mänskliga rättigheter om  personen skiljer sig från 'normen'. Att målet rättfädigar medlen. Det handlar inte om oss, utan om de andra. Budskapet får mig att fundera; nu gäller det dem, imorgon kan det gälla mig...

Jag föreslår att du som läser det här inlägget googlar på "M.I.A Born Free", du lär hitta en sida som visar videon.
Jag vill också varna för att den är allt annat än underhållande...

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag ÄLSKAR den videon!! Kanske inte så otippat så radikal som jag är. Tycker att det är jävligt synd att youtube har bannat den. Saker som fyller ett syfte och har ett starkt budskap verkar inte få ta plats där. Sen är väl inte usa så bra på att ta kritik heller. Jag tycker att det är bra att du uppmärksammar videon och skriver din åsikt. Det leder till nyfikenhet och på så sätt så sprider videon sig, trots att youtube motarbetar en!

För alla som inte sett videon går det att se den här:

http://www.trafikant.se/index.php?option=com_content&view=article&id=167:se-pa-mia-born-free&catid=46:musikvideos

2010-05-25 @ 20:02:01
URL: http://bully.webblogg.se/
Postat av: Mina

Du är guld värd, Snuttan...

2010-05-25 @ 21:15:57
Postat av: Marie Österling

Videon påverkar mig på djupet. Jag bryr mig inte om att det är amerikanska flaggor på soldaterna. Det är bra att dom gör denna typ av video för att få upp minnet av hur människor kan och har blivit behandlade.



Jag tänker på bland annat på judarna och andra så kallade hatade folkgrupper.

2010-06-01 @ 20:53:32

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback