67 jävla gram

Ja, vad då 67 gram? Jo, jag hade tänkt mig att göra lite chokladpudding till efterrätt idag. Gjort av pulver, det ska ju vara hur lätt som helst. Eller hur?
Men självklart ska det vara löjligt krångligt här i Belgien. Vanligtvis kommer typ allt i portionsförpackningar, opraktiska småpåsar eller i alla fall färdigskivat. Men inte chokladpuddingspulvret. Nejdå, det pulvret kommer i en enda stor påse på 750g i detta fallet.
Och hur lyder instruktionerna? Jo man ska visst ta exakt 67 gram till en liter mjölk, och man måste visst tillsätta exakt 100g socker själv. Jaha, kul. Jag har ingen våg som kan mäta upp EXAKT 67 JÄVLA GRAM PULVER. Fast dessa måttangivelser ska visst räcka till 8 personer. Lite häftigt för mig och Gerd så med andra ord ska allt delas med 4. 67g/4=16.75g.

Tack och hej från mig, det blir definitivt ingen chokladpudding till efterrätt idag..


Chokladpuddingspulver, bakpulver och vaniljsocker (som är vanligt strösocker med vaniljsmak)

Bakpulver och vaniljsocker kommer förpackade i småpåsar. Behöver jag säga att
mängden i påsarna aldrig räcker till "hela" teskedar? Nej, här snackar vi om ca 2 3/5 tsk
i varje påse.. Allt räknas i gram här, typ. Bara det "lilla" problemet att en vanlig enkel köksvåg knappast kan mäta up så små mängder som 15g på ett tillförlitligt sätt..
Way to go, Belgien..

Kommentarer
Postat av: Lisa L

det där lät jobbigt, bara för att göra lite chokladpuddung..surt :(

2010-10-12 @ 16:15:53
Postat av: Sannalitens

Svar: Okej! :) Vad ska du göra i helgen då? :)

2010-10-12 @ 22:24:46
URL: http://sannalitens.blogg.se/

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback