Födelsedagsmiddag

Igår var det Gerds födelsedag och jag lagade en trerätters middag åt oss!

Till förrätt gjorde jag tunnbrödssnittar med gravad lax och majonnäs.

2 personer

2 skivor mjukt tunnbröd
1 1/2 dl majonnäs
2 tsk citronsaft
2 msk hackad färsk dill
4-8 skivor gravad lax (antalet beror lite på hur stora skivorna är)

Blanda samman majonnäs, citronsaft och dill. Bred röran på tunnbröden. Lägg på skivorna med gravad lax så att de täcker halva tunnbröden, från kortsidan. Rulla ihop bröden och skär i skivor.




Huvudrätten var även den lax. Ugnsstekt lax med pesto, närmare bestämt. Jag har min halvsyster Ayla att tacka för receptet på denna goda rätt! Servera med potatismos, jag klickade ut mitt mos och körde in det i ugnen en stund.. Blev riktigt lyckat!
Och ja, här i Belgien kan man lätt hitta potatis som funkar till potatismos, även mitt i sommaren. Lyx!

2 personer


1 dl vitt vin
1 dl flytande fiskbuljong eller fiskfond
1/2 dl socker
1/2 citron
2 filéer av utskuren lax
4 msk grön pesto

4 stora potatisar
1 msk flytande margarin
1/2 dl mjölk
(1 äggula)
örtsalt
malen vitpeppar

Koka ihop vin, socker och fiskbuljong/fond. Placera laxfiléerna i en ugnsfast form. Häll över vätskan, beroende på hur stor formen är kanske inte all vätska behövs. Vätskan ska inte nå mer än 1 cm upp på fisken.
Bred peston över filéerna.
Stek i ugnen i 20-30 minuter.

Koka potatisen, häll bort vattnet. Tillsätt margarin och mjölk. Vispa samman. Vispa ner äggulan (äggulan behövs bara om potatismoset ska in en sväng i ugnen) och smaka av med örtsalt och vitpeppar. Eventuellt kan man blanda i lite färska, gröna örter.
Använd en stor sprits och tryck ut potatismoset på tallriken innan servering, eller på ett non stick-behandlat fat om moset ska in i ugnen. Det tar ca 10 minuter för moset att få fin färg och torka på utsidan. Ta loss klickarna från fatet försiktigt, de är ganska sköra!




Till efterrätt gjorde jag marängsviss. Hittade ingen chokladsås i affären så jag gjorde min egen. Det var verkligen busenkelt och jag tror jag kommer fortsätta med att göra min egen chokladsås, för den var riktigt god! Väldigt stark chokladsmak så det gäller att inte överdosera..

1 dl vatten
1 dl socker
1 dl kakao

Koka upp vatten och socker i en tjockbottnad kastrull. Se till att det bubblar rejält!  Ta av kastrullen från plattan och vispa ner kakaon. Vispa noga, så att eventuelle klumpar försvinner. Låt såsen svalna.

Varva vaniljglass och maränger. Toppa med lite vispad grädde och ringla över chokladsåsen.


Kommentarer
Postat av: Lisa S

Låter och ser riktigt smarrigt ut!

2010-08-25 @ 13:56:02
Postat av: ayla

Bravo marina :) allting ser mycket läckert ut, och tydligt skrivet recept ;) roligt att du gillade mitt lilla hopkok-recept hihi

2010-08-25 @ 20:12:46

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback