Pasta med ost- och skinksås

Igår var det första gången jag provade att göra denna rätt. Jag ville prova att göra såsen på ett annat sätt än jag brukar.
Det blev så gott! Matorgasm, så gott var det! Inte speciellt krävande att göra heller.. Det tar ungefär lika lång tid att göra såsen som det tar att koka pastan (i detta fall använde jag flerfärgade pastaskruvar).

2 portioner

150g strimlad kokt skinka (går nog lika bra med rökt om man föredrar det)
1/2 liten röd lök
2 dl creme fraiche
1/2 tsk vitlökspulver
2-3 msk riven parmesan
2 msk hackad färsk persilja
örtsalt
malen vitpeppar


Hacka löken ganska fint och stek den med lite smör i en stekpanna med höga kanter eller i en gryta. Blanda i skinkan. Låt steka i ca. 5min. Tillsätt creme fraichen och vitlökspulvret.
Såsen behöver inte koka speciellt länge, när pastan är klar är såsen det med! Allt som allt tar det ca 20 minuter.
Blanda i den rivna parmesanosten någon minut innan pastan är klar, smaka av mes örtsalt och vitpeppar. Rör ner persiljan precis innan servering.


Servera gärna med en sallad, jag använde en mix av ruccola och rödbetsblad.

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback