Grillat i Belgien

Ja, grillfest i Belgien. För det första: det var fler rätter.
Vi hade ett gäng kalla rätter:
Kokt potatis, blandad med majonnäs och färsk grärlök.
Kokt pasta med färsk gurka och tomater.
Couscous med gurka, fetaost(?) och örter. (Hm, fick jag det rätt nu?)
Sallad  gjord av ruccola, tomat och mozzarella
Rädisor
Rivna morötter
Sallat

Jag hade med mig en grillsallad, den kan jag ge recept på:

4dl creme fraiche
1 gul lök
1 grönt äpple (ska vara surt så "Granny Smith" rekommenderas)
Herbamare örtsalt

Skala och hacka löken i medelstora bitar. Skala och skär äpplet i bitar av samma storlek som löken.
Blanda ner löken och äpplet i creme fraichen. Salta efter smak.

Salladen räcker till minst fyra personer. Beror helt på hur mycket man tar.. Också viktigt att notera: salladen bör ätas så färsk som möjligt, redan dagen efter har äpplet förlorat sin surhet.

Så vad grillade vi då?
Jo, det fanns två olika typer av grillspett, ett med nötkött, tomat och squash och ett med marinerade köttbullar.
Ja, köttbullar. I Belgien är köttbullarna större och de serveras väldigt ofta i tomatsås tillsammans med potatismos.
Ibland även som grillspett, men de (färdigjorda) köttbullsspetten ploppar mest upp i mataffärerna till grillsäsongen.
Vad mer grillades? Jo, korv. Inte samma typ av korvar vi brukar grilla. Dessa är mer lika våra isterband. Och jag gillar dem inte alls. Så jag fick grillade revbensspjäll istället.
Hm, var det något mer? Javisst ja, en ensam majskolv som ingen åt..


De kalla rätterna


Grillspetten

Kommentarer

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback