Lasagne Bolognese

4 portioner

Köttfärssås:
200g nötfärs
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 liten röd paprika
1 stor morot
1 dl röda linser
1 msk tomatpuré
(1 tsk sambal oelek)
1 tsk soya
400g krossade tomater (med basilika)
1/2 tärning grönsaksbuljong
1/2 tärning köttbuljong
1-2 tsk basilika
örtsalt
svartpeppar

Ostsås:
50g smör
1 dl mjöl
1/2 l mjölk
ca 2 dl riven ost
malen vitpeppar
salt


Lasagneplattor
1 dl riven ost


Köttfärssåsen:
Koka linserna efter anvisning på förpackningen.
Hacka löken och vitlöken. Stek dem i lite fett. Häll över på ett fat så länge.
Stek köttfärsen. Blanda i tomatpuré, soya och ev. sambal oelek.
Riv moroten och hacka paprikan.
Blanda ner lök, grönsaker och de kokta linserna i köttfärsen. Tillsätt buljongtärningarna och de krossade tomaterna. Späd ev. med lite vatten. Låt koka i 10min. Tillsätt basilika. Smaka av med örtsalt och svartpeppar.

Ostsåsen:
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölet, rör om så det blandas väl. Tillsätt hälften av mjölken och lös upp mjölet ordentligt. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka lugnt i ca 10 min. Rör om lite då och då. Smaksätt med salt och vitpeppar.
Blanda ner rivna osten. OBS, såsen ska inte koka efter att osten blivit tillsatt!

Lasagnen:
Häll ut lite av ostsåsen i en ugnsfast form med höga kanter (jag använder en med ungefärliga mått: 15x30x10cm), såsen ska bara precis täcka botten.
Lägg sedan på ett lager med lasagneplattor. Häll över hälften av köttfärssåsen och på med ett andra lager av lasagneplattor. Häll på resten av köttfärsåsen och sedan ett tredje lager av lasagneplattor.
Täck plattorna med resten av ostsåsen. Strö till sist över lite riven ost (ca 1 dl).

Tillaga i ugn på 225°C värme i ca 30 min.


Servera med sallad!





Kommentarer
Postat av: Lisa S

Låter gott!

2010-07-20 @ 19:36:34
Postat av: Mina

Det är gott, Lisa!

Kanske jag kan bjuda dig på en portion någon gång i framtiden..

Kram

2010-07-20 @ 19:53:23
Postat av: Susanna

Oh, yummi. Det där såg gott ut! Min lasagne blir sällan mer än okej, men den där såg supersmarrig ut. Ska nog prova receptet ;)

2010-07-21 @ 09:57:36
Postat av: Mina

Den var riktigt god, Susanna! det har tagit mig n♪4gra år att verkligen få till en riktigt god lasagne. En varning bara; är man inte så van vif starkare mat ska man hoppa över sambal oeleken!

2010-07-21 @ 12:20:30

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback