Matblogg?

Jo, min storasyster föreslog för ett par dagar sedan att jag skulle lägga upp lite recept på mat. Inte bara belgisk mat utan det jag i allmänhet lagar.
Först var jag lite skeptiskt men tanken har bitit sig fast.
Kan ju trots allt vara trevligt att ha mina kulinariska mästerverk nedskrivna någonstans!
Så kan jag ju även passa på att skriva lite generellt om belgisk mat..
Men mer om det senare..

Tänkte kicka off med det jag lagade idag. Något väldigt svenskt, tror jag. Smörgåstårta!
Hade först planerat landgångar men jag kom på att det inte fanns en chans för mig att hitta rätt typ av bröd här.
Så det blev smörgåstårta, denna rätt som kan varieras på sååå många olika sätt.

Detta är i alla fall min version:

2 bitar.

8 skivor vitt bröd (typ toast)
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1 citron (1/2 för pressad citron)
250g skalade räkor
100g skalade tigerräkor (garnering)
50g svart kaviar
1 kokt skivat ägg
skivad gurka
färsk dill

Blanda creme fraichen och majonnäsen. Dela sedan den mängden i två lika stora delar. En del ska vara till fyllningen och en del till toppingen.
Delen som ska vara till fyllningen delas i ungefärlig mängd 1/3 och 2/3. Den större delen (2/3) blandas med räkorna, som hackats i lite mindre bitar blanda sedan i lite pressad citron. Den mindre delen blandas med ca 2 tsk svart kaviar.
På understa brödskivan läggs räkröran, sedan brödskiva och röran med svart kaviar. Sedan en skiva till och på den räkröran igen.
På med översta brödskivan.
Ta resten av den naturella creme fraiche- och majonnäsröran och blanda i hackad färsk dill, 1-2msk. Bred röra över och runt tårtan. Garnera med tunt skivad gurka längs kanterna.
På toppen läggs lite mer skivad gurka, tigerräkorna, skivat ägg, lite svart kaviar och en citronskiva.
En kvist dill på toppen gör kreationen färdig!






Kommentarer
Postat av: Lillan

Hihi... Satt hä roch fnissade åt " 1dl majonäs"...

När jag gjorde smörgåstårta sist så gick det nog åt en HINK ;P

2010-07-09 @ 23:12:42
URL: http://www.kastrullhaxan.bloggplatsen.se
Postat av: Mina

Hehe. Tårtan är ju bara för två personer! Är kanske mer smörgåsbakelser?

2010-07-09 @ 23:26:23
Postat av: Linn

jag matbloggar också! eller, det blir kanske mer åt "matbilddagbokar". Brukade alltid ta kort och lägga upp recept. ha blivit lite dåligt med det på senare tid men det är bra kul tycker jag. så blir andra inspirerade och sen har man löst problemet med att man inte vill laga mat själv för det är ändå ingen som ser hur bra det blev! =)win-win! Hoppas att du har det bra raring! Jag tänker på dig!

2010-07-09 @ 23:26:38
URL: http://bully.webblogg.se/
Postat av: Mina

Ah, några smarriga veganrecept att dela med dig av, Snuttan?

Och det är helt okej med mig!

2010-07-09 @ 23:28:11

Har du något du vill säga?

Ditt namn?
Förgätmigej

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Säg nu vad du har på hjärtat raring!

Trackback